Yunus emre dörtlükleri ve anlamları

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Yunus emre dörtlükleri ve anlamları ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Yunus emre dörtlükleri ve anlamları





  2. 2
    Gülcan
    Usta Üye





    Cevap: yunus emre dörtlükleri ve anlamları

    YUNUS EMRE/İLÂHÎ

    İlahî
    Yoldaş olalum ikimüz
    Gel dosta gidelüm gönül
    Hâldaş olalum ikimüz
    Gel dosta gidelüm gönül

    Gel gidelüm cân durmadan
    Sûret terkini urmadan
    Araya düşmân girmeden
    Gel dosta gidelüm gönül

    Gel gidelüm kalma ırak
    Dost içün kılalum yarak
    Şeyhüm katundadur durak
    Gel dosta gidelüm gönül

    Terk idelüm il ü şârı
    Dost içün kılalum zârı
    Ele getürelüm yâri
    Gel dosta gidelüm gönül

    Bu dünyaya kalmayalum
    Fânîdür aldanmayalum
    Bir iken ayrılmayalum
    Gel dosta gidelüm gönül

    Biz bu cihândan göçelüm
    Ol dost iline uçalum
    Arzû hevâdan geçelüm
    Gel dosta gidelüm gönül

    Kulağuz olgıl sen bana
    Gönilelüm dostdan yana
    Bakmayalum öne sona
    Gel dosta gidelüm gönül

    Bu dünya olmaz pâyidâr
    Aç gözüni cânun uyar
    Olgıl bana yoldaş u yâr
    Gel dosta gidelüm gönül

    **üm haberi gelmeden
    Ecel yakamuz almadan
    Azrâil hamle kılmadan
    Gel dosta gidelüm gönül

    Gerçek erene varalum
    Hakk’un haberin soralum
    Yûnus Emre’yi alalum
    Gel dosta gidelüm gönül

    Şiirin kafiye düzeni ise aşağıdaki gibidir:

    1.Dörtlük: Birinci ve üçüncü mısralarda; “yol ve hâl” kelimelerinden sonra gelen “-daş” ekleri ile “olalum ve ikimüz” kelimeleri redif oluşturmuşlardır. “Yol ve hâl” kelimelerindeki “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “abab” şeklindedir.
    2.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-madan -meden” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “r” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “cccb” şeklindedir.
    3.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-rak” ekleri zengin kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “dddb” şeklindedir.
    4.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “ı” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “r” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “cccb” şeklindedir. Bu eklerden önce gelen “âr” lar tam kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “eeeb” şeklindedir.
    5.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-mayalum” ekleri redif oluşturmuşlardır.Ayrıca birinci ve üçüncü mısra sonlarındaki “mayalum” eklerinden önce gelen “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır.Dörtlüğün kafiye şeması “fffb” şeklindedir.
    6.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-alum -elüm” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “ç” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “fffb” şeklindedir.
    7.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “a” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “n” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “gggb” şeklindedir.
    8.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-ar” lar tam kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “hhhb” şeklindedir.
    9.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-madan -meden” ekleri redif oluşturmuşlardır. Bu eklerden önce gelen “l” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “cccb” şeklindedir.
    10.Dörtlük: İlk üç mısra sonlarında bulunan “-alum” ekleri redif oluşturmuşlardır. Ayrıca ilk iki mısrada “-alum” eklerinden önce gelen “r” harfleri yarım kafiye oluşturmuşlardır. Dörtlüğün kafiye şeması “fffb” şeklindedir.
    KONU: Şiirin konusu Allah’a kavuşma arzusudur.
    TEMA: İnsan dünya malına kanmayıp gönlünü kötülüklerden arındırabilirse Allah’a ulaşabilir.
    ŞİİRE GENEL BAKIŞ:
    Allah yerlere göklere sığmadığını ancak mümin kulunun gönlüne sığdığını bildirmiştir.Bu nedenle gönül tasavvuf düşüncesinde büyük öneme sahiptir.
    Yunus şiirde baştan sona kadar gönlü ile konuşur.“Gel dosta gidelüm gönül ” mısrası Allah’a kavuşma arzusunun ifadesidir. Şâir bu mısrayıher dörtlüğün sonunda tekrarlayarak Allah’a kavuşma arzusunu şiirin tümüne yaymıştır.Bu arzu tasavvuf geleneğinin bir gereğidir.Çünkü tasavvuf erleri nefislerini gönüllerini her türlü kötülükten temizleyip Allah’a ulaşma amacındadırlar. Bu amaç şiirde çok net bir şekilde hissedilir.
    __________________







+ Yorum Gönder
yunus emre ilahileri ve anlamlari
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi