55-75 yaş beslenmesi nasıl olmalıdır?

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden 55-75 yaş beslenmesi nasıl olmalıdır? ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi


  2. 2
    Ensar
    Özel Üye





    Cevap: http://www.forumalev.net/soru-lar-ve...n-turleri.html


    Yaşlı insanların beslenmesi (Generation 50+)
    Yaşlanmak tabii bir gelişmedir ve yaşlananların hastalanması da mecburi değildir. Henüz aktif hayat devresindeyken dengeli bir beslenme uygulayarak yüksek bir yaşa erişilmesi ve yaşlılık devresinde hastalıkların oluşması ihtimallerinin azaltılması herhangi bir aksilik olmazsa mümkündür.

    Yaşlıların beslenmelerinde, yaşlı insanların gençlere kıyasla eskisi kadar kalori şeklinde enerjiye gereksinim duymadıkları ve bu sebepten ötürü de yaşlılık devresinde enerji alımlarının azaltılması gerektiği hususu dikkate alınmalıdır. Yaşlılarda metabolizma denilen madde alışverişi olayı yavaşlamaktadır. İş hayatından ayrılmak gibi nedenler, enerji gereksinimin düşmesine etki ederler.

    Bir örnek:

    Bir büroda hafif işler yapan 30 yaşındaki bir bayanın günlük enerji ihtiyacı 2200 kcal (kilokalori). Bu bayan yaşlanırsa, enerji gerkesinimi, kendisi aynı işi yapmasına rağmen, aşağıda belirtilen şekilde değişir:

    33-55 yaşlarında, 2200 kcal - %10 = 1980 kcal ihtiyaç
    55-75 yaşlarında, 1980 kcal - %15 = 1680 kcal ihtiyaç
    75 yaşından sonra, 1680 kcal - %10 = 1500 kcal ihtiyaç
    Enerji ihtiyacı yaş ilerledikçe yukarıda belirtildiği gibi takriben 700 kcal tutarında azalmıştır.

    İnsan yaşlandıkça karbonhidrat ve yağ gibi enerji veren beslenme maddelerine duyduğu ihtiyaç, yukarıda da görüldüğü gibi azalmaktadır, ama protein, vitamin, ve mineral maddelerine duyulan ihtiyaç ise, eskisine kıyasla pek az derecede azalmaktadır. Bundan ötürü gıdaların özenle seçilmesi ve bol vitaminli, mineral maddeli ve proteinli olmasına dikkat etmelidir. Yemekleri hazırlarken vitamin ve mineralleri zedelemeyen pişirim teknikleri uygulanmalıdır. Yaşlılık devresinde sıvı alma ihtiyacı azalmaz. Ama yaşlılıkta çoğu hallerde susuzluk hissi azaldığından, yaşlı insanların yeterli miktarda su içmeye de dikkat etmeleri önemlidir. Hatta bazı yaşlı insanlara su içmeleri gerektiği onlara ayrıca hatırlatılmalıdır. Yaşlılara uygun içecekler özellikle asitsiz maden suyu, meyveli veya baharatlı çaylar, suyla inceltilmiş meyve suları veya ayran benzeri içeceklerdir. Mümkün ölçüde normal vücut ağırlığının muhafaza edilmesi ve gerektiğinde normal kiloya düşmeye çalışılması, yaşlılar açısından önemlidir. Normal vücut ağırlığına sahip olmak, vücudun metabolizmasını yani madde alışverişini kolaylaştırır ve eklemlerin yükünü azaltır. Normal kilolu olmak, kalp ve kan dolaşımı açısından da insana iyi gelir ve insan daha canlı ve hayat dolu olur.

    Gerekli tüm gıda ve mineral maddelerini sağlayacak şekilde gıda almak, dengeli beslenmenin temeli olmalıdır.

    Normal sağlıklı bir beslenmenin mümkün olmadığı zamanlarda veya normal beslenme ancak kısıtlı olarak mümkün olabililiyorsa, yapay vitamin ve mineral preparatlarının, maya tabletleri ve benzeri gıdaların alınması veya protein konsantreleri alınması anlamlıdır ve uygulanması düşünülebilir.

    Yaşlılara uygun beslenmeye ilişkin en önemli tavsiyeler, aşağıdaki listede toplanmıştır:

    Daha az yağlı yemekler yiyiniz ve bitkisel yağları tercih ediniz.
    Pirinç, makarna, darı ve ekmek türleri gibi çekirdekli ve esmer un ürünlerinden yeterli miktarda yiyiniz.
    Süt ve süt ürünlerini her gün yiyiniz.
    Hafatda 2 defa deniz balığı, 2-3 defa et ve diğer günlerde ise etsiz sebzeli yemekler yiyiniz.
    Günde 5 defa meyve veya sebze yiyiniz.
    Unutmayınız, günde 1,5 ile 2 litre arasında sıvı alınız.
    Normal vücut ağırlığınıza ulaşmaya çalışınız.
    Weitere Faktoren auf die bei der Ernährung älterer Menschen geachtet werden sollte:
    Die Zuckertoleranz ist im Alter eingeschränkt! Um einer Altersdiabetes entgegenzuwirken, sollte die Zuckerzufuhr eingeschränkt werden.
    Die Versorgung mit Ballaststoffen muss ausreichend sein, um den öfters vorkommenden Verstopfungen entgegenzuwirken. Die Ballaststoffe sollten immer mit einer ausreichenden Füssigkeitsmenge kombiniert sein.
    Der Geschmacks- und Geruchssinn ist im Alter reduziert. Die Speisen sollten mit mehr Kräutern und Gewürzen, keinesfalls aber durch mehr Kochsalz gewürzt werden.
    Im Alter besteht eine erhöhte Speisenunverträglichkeit. Bekannte unverträgliche und generell schwer verdauliche Lebensmittel sollten im Alter gemieden werden.
    Das Essen sollte über den Tag verteilt werden. Kleinere, aber häufigere (5-6) ausgewogene Mahlzeiten über den Tag verteilt belasten den Organismus weniger.
    Ältere Menschen benötigen täglich besonders hochwertiges Eiweiß in ausreichender Menge. Laut DGE sollten es 0,9 - 1,1 g Eiweiß pro Kilogramm Normalgewicht sein, das sind ca. 50-70 g Eiweiß pro Tag. Da Fleisch und Wurst nicht täglich auf dem Speiseplan stehen sollten, kann man gut verwertbares Eiweiß durch eine Kombination von pflanzlichen und tierischen Eiweißträgern erhalten (z.B. Kartoffeln + Milchprodukte - Pellkartoffeln mit Kräuterquark, Haferflockenbrei oder Kartoffelauflauf mit Gemüse und Käse überbacken). Frühstücksmahlzeiten oder auch Abendessen aus Vollkornflocken mit Milch oder Joghurt sowie Früchten sind ideal, da sie leicht bekömmlich sind und alle wertvollen Inhaltsstoffe enthalten.

    Viele ältere Menschen vertragen Fett und fette Nahrungsmitteln nicht mehr. Die Gesamtfettzufuhr sollte nicht über 60 g am Tag hinausgehen. Bevorzugt sollten kalt gepresste hochwertige Pflanzenöle (Olivenöl, Rapsöl) für Salate genutzt werden. Butter oder nicht gehärtete Pflanzenmargarine sind als Streichfett oder zum Zubereiten von Speisen geeignet.

    Kohlenhydrate sind in allen pflanzlichen Lebensmitteln enthalten, v.a. in Getreide und Getreideprodukten, Kartoffeln, Gemüse und Obst. In Form von Zucker sind sie in Süßigkeiten, Getränken, Kuchen und Gebäck enthalten. Besonders wertvoll sind Vollkornprodukte, da sie zusätzlich reich an Ballaststoffen, Vitaminen und Mineralstoffen sind.

    Vitamine und Mineralstoffe sind in allen vollwertigen Lebensmitteln enthalten, vor allem in Obst und Gemüse sowie in Vollkornprodukten.

    Doç. Dr. Med. Habil. I. Schiefke, Başhekim, Tıbbi Klinik ve Poliklinik II, Leipzig Üniversitesi







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi