Pharaoh Rehber

+ Yorum Gönder
1. Sayfa 12 Sonuncu8Sonuncu9
Tanıtım ve Oyun Rehberi Bölümünden Pharaoh Rehber ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    InKusTe
    Usta Üye
    Reklam

    Pharaoh Rehber

    Reklam



    Pharaoh Rehber

    Forum Alev
    Vali'nin El Kitabı

    Pharaoh, Sierra'nın ödül kazanmış oyunu "Caesar III" temeli üzerine kurulmuş, Mısır medeniyetini konu alan bir şehir kurma ve mücadele etme oyunu. Türü, kısa tabirle RTS-Micromanagement (gerçek zamanlı Mikro yönetim). Oyunda bomboş bir arazideki azıcık kaynakları kullanarak, büyük bir metropolitan şehir yaratabilir ve tarihi yeni baştan yazabilirsiniz.
    Oyunun temel öğeleri, 4 ayrı puanlama ile belirlenmiştir. Bunlar;
    • Ferah Raiting'i: Yaşam seviyeniz ile ilgili notunuz
    • Kültür Raiting'i: Şehrinizdeki kültürel falliyetler
    • Anıtsal yapı / Mimari raiting'i: şehrinizdeki piramit ve benzeri yapıların kalitesine göre belirlenen not
    • Krallık Raiting'i: Firavun'un isteklerine verdiğiniz cevap ve görevlerinizi yerine getirirkenki başarınız ile ilgili notunuz.
    Oyun boyunca belirli Raiting puanlarına ulaşmanız ve belirli bir nüfusu barındırmanız istenecektir. Bunu da şehrinizden en iyi verimi alamaya çalışarak başaracaksınız.
    Bilmeyenler için kısaca arayüzün kullanılmasından bahsedeyim. Sağ köşede her türlü araç gereci ve şehrinize yeni binaları eklemek için gerekli olacak Tool-Bar!ı bulacaksınız. Buradan gerekli ikonlara basarak lt seçeneklere ulaşabilirsiniz. Üstte ise Windows dan alışık olduğumuz görev çubuğu bulunacak. Buradan modifikasyonları yapabilirsiniz. Ancak en önemli seçenekler Oversees ve Problems seçenekleri. Oversees of Commerce'den ticari ilişkilerinizi yönledirebilir, Oversees of Monuments'den tapınaklarınızı kontrol edebilirsiniz vs.vs. Ayrıca, Problems bölümünden de şehrinizin o anki sorunlarını görüntüleyebilirsiniz.



  2. 2
    InKusTe
    Usta Üye

    --->: Pharaoh Rehber

    Reklam



    Temel Unsurlar 1

    Pharaoh temel bazı unsurlara sahiptir. Bu unsurlar, oyun boyunca uğraşmanız gereken en önemli sorunların ana başlıklarıdır. Şehrinizi alt yapı yönünden geliştirmek için en önemli yol, bu unsurların sorunsuz çalışmasıdır. Bu unsurları kısaca şöyle sıralayabiliriz;
    1. Raitingler: Oyunda sizden bazı belirli raiting seviyelerine ulaşmanız istenecektir. Bu raitingler her görevde değişik olacak, bir görevde 40 Kingdom raiting isterken, diğer bir görevde 20 Kingdom Raiting bile yeterli olabilecek. Bu raitingleri tutturmak için ise bazı önemli püf noktaları vardır, az sonra değineceğim.
    2. Yaşam Kalitesi: Aslında raitinglerden ayrı düşünülemez ama biz öyle yapacağız. Önemli özelliklerden biri, halkınızın daha fazla lükse sahip olması. Örneğin evlerinin etrafında bir sanatsal yapı, yakında lüks eşya, kap kacak alabilecekelri bir pazar yeri, iyi para veren bir iş merkezi, eğitim, dini yapılar ve temizlik önemli unsurlar. Ama bunları yapmadan önce de halkınızın iliğini kemiğini kurutacağınız vergileri toplamalısınız. Bu vergileri toplamak için ellerinde para olmalı, para için de iş. Şehri terkedip gitmemeleri için de yaşam kaliteleri iyi olmalı ancak... yani bir kısır döngü. Ama olayın mantığı şu; eğer iyi şeylere sahiplerse iyi yaşarlar.
    3. Beslenme: Pharaoh'da en ucuz beslenme şekli avcılıktır, çünkü avcılıkta hayvanları yetiştiremek için çaba harcamazsınız. Tabi her zaman elinizde av hayvanları olan bir şehir olmaz, ve beslenmek için tarım yapmanız gerekir. Tarım ise temelde çok basit bazı ilkelere dayanır. Tarım yaparken [haliyle] tarlalar kuracaksınız. Ve bu tarlalar da suya ihtiyaç duyacaklardır. Pharaoh tarım olayını zorlaştırmak içinse tarımı nil nehri kıyısında ksıtlı bir bölgede yapılır hale getirmiştir. Bu ekilebilir alanda planlama çok önemli, çünkü kısıtlı alanda ençok sayıda tarlayı sığdırmanız gerecektir. Bunun içinse hayli kasmalısınız :)) bu konuda kesin bir şey söylemek zor, çünkü elinizdeki alanın nasıl olabileceği konusunda somut bir bilgiye önceden sahip olamayız. Ama oyunun başında haritayı ilk gördüğünüzde ilk planlamayı tarlalar için yapmalısınız.

      Tarım için bir başka önemli nokta ise, Nil'den uzaklaştıkça verimin düşeceğidir. Bu nedenle tarlalarınızı öncelikle Nil'e yakın yerlerde kurun. Nil boyunca bir sıra tarla yaptıktan sonra, hepsinin yanında bir yol geçirin ve karşısına bir sıra daha kurun, bu yolları birbirine bağlayıp ulaşım sorununu da çözebilirisiniz.

      Bir başka nokta da işin dinsel boyutu. Tarım tanrısı Osiris, şehrinizdeki ibadet olaylarından memnunsa, kesinlikle tarımsal veriminizi arttıracaktır. Örneğin başıma gelen kötü bir olayda, benden çok mutlu olan Osiris her sene verimimi ikiye katladığı için 'storage yardl'arımda işime yaramayan 40.000 birim barley (Arpa) birikmişti, ve oyun boyunca ulaşmam gereken 50 Kingdom Raiting'i alabilmek için (yanılmıyorsam 42 den yukarı çıkmıyordu) bu barley'i paketleyip krallığa gönderdim. Ama uzun süre 'storage yard'larımda ithal ettiğim Brick'ler (Kaya) için yer bulamadım.








  3. 3
    InKusTe
    Usta Üye
    Temel Unsurlar 2

    1. Sağlık: Sağlık için en önemli ihtiyaç 'su'dur. Well (Su Kuyuları) iyi bir kaynaktır, hem ucuzdur, hem de bölgesel alandaki her türlü su sorununu çözümler. Daha fazla kullanış'a hizmet eden Watter Supply (Su Kaynağı) ise, işçiye ihtiyaç duymaları ve pahalı olmaları sebebiyle ile birer dezavanataj gibi görünürler, ama Well koyamayacağınız yerlere su götürmek için en emin yol da Water Supply'dır. Çünkü işçiler ev ev dolaşarak su taşırlar.

      Sağlık deyince tabi ki klinik hizmetleri, dişçiler ve morglar da önemli rol oynar. Önemli olan insanları hasta etmemektir, ama hasta olan birinin de tedaviye ihtiyacı vardır. Bu yüzden her mahallenize bir sağlık kuruluşu temin edin ve mümkün olan her kareye su götürün.
    2. Ticaret: Hayatınızın en önemli olayı üretmek olabilir, ama ürettiklerinizi satamıyorsanız bir anlamı olmaz. Çeşitli ham maddelere sahipseniz, bunları işlemek için çok beklemeyin. Şehrin gelişip karmaşıklaşmasını beklemeden, endüstriyel faaliyetlere başlamak en mantıklısı. Küçücük bir şehri doyurmak, sağlıklı kılmak ve feraha ulaştırmak daha büyük bir şehre göre daha kolay olacaktır, karmaşa ve keşmekeş yaşamadan önce, sağlam ekonomik gücü oluşturmak önemlidir. Bunun için öncelikle tarımsal hammade yetiştirmeye önem verin. Ardından da kil ve çeşitli madenlerle, en önemli ticaret ürünü olan papirüs hammadelerine yatırım yapın. Ve tabi hammade sağladıktan sonra da [sonra olması önemli, yani Clay pit yapar yapmaz hemen pottery kurmayın demek istiyorum] bunu işleyecek merkezlere ağırlık vermek önemli. Ticaret sonucu maddi yönden kalkındıktan sonra da, şehrinizi büyütmeye başlayabilirsiniz.
    3. Kültürel Faaliyetler: Pharaoh'da [aslında Mısır'da] gelişmiş bir tiyatro kültürü yoktur. Daha çok şiirsel bir edebiyat sistemi, müzik ve dansçılar ve de çeşitli panayır eğelenceleri, kültürün temelini oluşturur. Ve tabi ki şiir dinlemek için bir binaya ihtiyacınız yoktur. Bu gerçeklerden yola çıkarak Impression Games; kültürel binaları yol kesişme noktalarına yapılabilir hale getirmiş. bunun için de artık oyunda bol bol kesişme noktası yapmanız gerekiyor.

      (Kişisel Yorum: Impression Games, Caesar III'ü çok ama pek çok zor yapmıştı, gerek para konusunda olsun, gerekse binaların sağlamlığı konusunda olsun, planalamanız iyi bile olsa mutlaka sorun yaşıyordunuz. Bu oyunda ise ortalama bir oyuncu ve yeni başlayanalar için de oynanabilir bir çalışma yapılmak istenmiş [malum pazarlama stratejileri] ve bu açıdan oyun bayağı basitleştirilmiş. Ama oyunda en önemli karmaşa olan kavşak sorunu, Ceasar'da büyük boyutlara ulaşmıyorken, bu oyunda ulaşıyor, bu da bence oyunu zorlaştırmak için yapılmış [şimdi "iyi de bize ne falan demeyin])








  4. 4
    InKusTe
    Usta Üye
    Temel Unsurlar 3

    1. Nüfus: İşte benim en çok sorun yaşadığım alan bu. Oyunun temel prensibi çok yapmaktansa olanı geliştir, minumum harcamaya maksimum nüfus + iş gücü = ticaret potansiyeli kazan şeklinde. Buna bir yere kadar uymak en önemli oyun stratejisi. Ama para varken çok inşaat yapmayı emreden RTS'leri oynadıktan sonra, buna alışmam zaman almıştır. Şehirlerim genelde çok fazla gelişmemiş mahallelerle doludur, bu yüzden görevde benden istenen nüfusa ulaşmam için ev yapabileceğim alanın çok olması gereklidir. Ama aslında basit bir stratejiyle bu soruna kökünden çözüm getirebilirsiniz. Şehrinizi küçükken ekonomik olarak güçlendirin. yani sorun büyümeden. Fazla iş gücü gerekmiyorken, basın endüstrik gelişmeyi, parayı bulunca nüfusa yatırımı yapın.

      Şehri geliştirmek için evlerinizin tüm ihtiyaçlarını karşılamalısınız. Evlerin 2 birim yanından yol geçmezse evler inşa olmaz, bunun için 4*20 lik mahalleler kurun. Kenarlara şu eğelence yapılarından (mevcut paranıza göre hangisini isterseniz) yapmayı unutmayın. Ortalarda bir yere bir heykel, yakınlara bir tapınak ve en az iki tıp binası (farketmez birini yapın) yapın. Evlerin tamamının ulaşabildiği bir pazar olması gerektiğini de unutmayın. Bu evler bir süre sonra gelişecektir (Bir boyutsal büyüme sonucu, kapasite artışı). Hemen ardından eğitim kurumlarına ihtiyaçları olacak. Belirgin bir büyümeden sonra da vergi toplamaya başlayın ve parasal yönden güçlenir güçlenmez yollarına plazalar döşeyin.

      Hala mutlu değillerse yapacağınız şey "lanet olsun" deyip, bölüme baştan başlamak olmalı.
    2. Din: Antik Mısır'da güçlü bir kral, dini otoriteye sahip olan kraldır. Tabi ki Tapınak yapmayınca tarla verimi düşmez, ama eğer verim düşmüşse bu tapınakların az olmasına bağlanır, üstelik az değilse bile. Bu din otoritesinin güçlü olduğu yönetimlerin ana esasıdır. Bu açıdan bol bol tapınak yaparak, 7 ayda bir Festival düzenleyerek ve de mahallelerinizi Shrine'lerle (Türbe) süsleyerek tanrıları mutlu edebilirsiniz.

      Pharaoh'da 5 adet tanrı vardır. Bunların bazıları bölgesel tanrılardır, bazıları ise genel tanrılardır. Ama bazı tanrılar da unutulmuşlardır. Bazı görevlerde sadece Osiris ile uğraşırken, bazen hepsiyle uğraşmak durumunda kalacaksınız. Bunu için tanrıların kimler olduğuna ve ne iş yaptıklarına bakalım;
      • Osiris: Tarım tanrısıdır. Mutlu olursa tarlalarınızı ihya eder, mutsuz olursa açlıktan süründürür. En yumuşak tanrı bence Osiris, henüz başım onunla hiç belaya girmedi. Makul sayıda tapınak ve üst üste düzenlenen iki Large Festival ile yelkenleri suya indirir. Ama sinirlenirse açlık kapıda.
      • Ptah: Endüstri tanrısıdır. Mutlu olursa ham madde sıkıntısı çekmezseniz ve işleme hızınız artar. Mutsuz olursa maden ocaklarını yıkar, storage yard'lardaki maddeleri bozar hatta yıkar. Biraz kaprislidir. Seth'i kıskanır. Seth çok çok mutluysa Ptah mutsuzdur, tam tersi durum da geçerlidir. Patron God'ınız Ptah ise, diğer tanrılarla uğraşmayın ve direk Ptah'ı mutlu edin.
      • Bast: İskan / istihdam tanrısıdır. Din işlerinde ona karşı sorumlusunuz. Mutluysa diğer tanrıları genelde mutlu eder, onlar adına festival düzenler. Ayrıca evlerinizi ve iş yerlerinizi korur. Mutsuzsa sağlık sorunları baş gösterir, yangınlar çıkar. Onu mutlu etmek biraz zordur.
      • Seth: Savaş / Yıkım tanrısıdır (Caesar daki Mars gibi). Mutluysa savaşları kazandırır, morali yükseltir, binaları sağlamlaştırır, mutsuzsa şehrinize saldırılar artar, evleriniz yıkılır. Kendisine inanlara çok cömert davranan sevimli bir tanrıdır.
      • Ra: Krallık Tanrısıdır. Tüm işlerinizde Ra'ya sorumlusunuz. Kızarsa size asla kimse ticaret önermez. Mutluysa takaslarda 3'e 1 kar sağlarsınız. Başınıza en çok musallat olan Kingdom Raiting'i yükseltip düşüren tanrı işte bu tanrıdır. En karizmatik tanrı da Ra'dır (Malum mısır inancında Firavun yönetim hakkını Ra'dan alır, çünkü o Ra'nın yer yüzündeki suretidir).


  5. 5
    InKusTe
    Usta Üye
    Temel Unsurlar 4

    1. Savaş: Oyunda önemli bir etkinlik de fetihler ve kendinizi savunmanızdır. Firavun ordusunun yanında savaşması için sizden asker istediğinde yüzünüzü kara çıkarmayacak güçlü ve morali yerinde bir ordu göndermek çok önemlidir. Bunun için şehrinizin özellikle Ferah raitingi yüksek olmalıdır. Korkak asker demek, kuşatmaya karşı direnemeyen asker demektir, bunun için askerlerin eğitimi iyi olmalı ve mutlu olmalılar. Öte yandan Seth de mutlu olsa iyi olur :]]
    2. Piramitler: Mısır, mimari alanda dünyaya en önemli eser olan piramitleri bırakmıştır. Piramitler, dünyanın 7 harikasını belileyen Yunanlı yazar Saidalı Antibotros'un kitabında şöyle anlatılıyor;

      "Üç büyük taştan küreye bakmak size ne kadar heyecan verebilir ki. Nasıl bir tepe büyüklüğünde küre yapılabilsin. Ama bir düşünün, Mısır'da insanlar tanrılarını gömmek için (tanrıdan kasıt Firavundur) sert hatlara sahip olan kendi tepelerini yapmışlar. Bu tepeler, kavurucu sıcağı yavaş develerin üstünde aşıp terden ölmeye değecek kadar baş döndürücü. İçerisinde bir tanrıyı menun edecek her şey mevcut olan bu tepeler, mimari açıdan yapılamaz terimini kaldırmışlardır. Asıl hayret verici nokta ise, bu kum yığının içinde üçgen duvarları yapmaya yetecek bu kadar taşı nasıl elde ettikleridir. Kumu sıkıştırıp taşlaştırdıkları üzerindeki kaanatim fevkalade artmıştır." (kaynak: Mimari Eserler Ansiklopedisi 2.cilt)

      Piramit ve diğer tapınak benzeri yapıları kısa sürede bitirmek için "Your city needs more workers" uyarısı gelene kadar Work Camp kurun, işçiler kendiliğinden çalışacaklardır. Eğer yeterli Brick yoksa ticaret yapmanız gerekecek.


  6. 6
    InKusTe
    Usta Üye
    Açılışlar 1

    TBS'lerde oyunu oynamak için gerekli olan, RTS'lerde ise oyunu kazanabilmek için gerekli olan oyun önü açılışlar, Pharaoh'da da durağan yapısı gereğiyle az da olsa yer almış. Oyunun başında sorunsuz yaşayabilmek için almanız gerekn başlıca önlemler, açılışlar olarak adlandırılabilir. Ancak TBS ve RTS'lerde oyun stratejinizde büyük rol oynayan Açılışlar Pharaoh'da bu denli büyük bir rol oynamazlar. Şimdi başlıca 3 açılışa değinelim; (TBS: Turn Based Strategy, yani sırayla oynanan)
    • KINGDOM'S CLERK: Bu açılış; şehrinizin yerleşim planına öncelik vermeniz gerektiğini kabul eder. Daha çok nüfus ağırlıklı görevlerde kullanılabilir, ancak belirli bir Ferah Raiting'i ve Krallık rating'i isteniyorsa, ya da evlerinizi geliştirmek istiyorsanız kullanmanız çok yersiz olur. Bu açılışın temel özellikleri şunlardır:
      • Öncelikle 5*5 ya da 6*6 mahalleler yaparsınız,
      • Daha sonra tarlaları inşa edersiniz (ev yapmadan önce),
      • Hemen ardından mahallelerin büyük bölümünü evlerle doldurursunuz (Pazar yerleri için de yer ayırın),
      • Daha sonra gerçek anlamda bir sanayi reformu için endüstri kuruluşları yaparsınız,
      • Hemen ardından ticaret yolları açıp gelir elde edersiniz.
      • Maaşlar dolgun, vergiler az olmalı; ancak Dini yatırımlar ve eğitim kurumları göz ardı edilmelidir.
      Açılışlar 2
    • VILLAGER STAR: Bu açılış ile, şehriniz mutlu insanlarla dolu olur, ancak sanayiniz fazla gelişmez. Ferah raiting'i isteniyorsa tavsiye ederim, aksi halde pek yersiz olur. Temel özellikleri şöyledir;
      • 25*5 mahalleler kullanılmalıdır. Sebebi ise sosyal yaşamın gerekliliğidir.
      • Her mahalleye mutlaka bir sanat binası, bir sağlık binası bir de pazar konulmalıdır.
      • Mahalle dışında [hemen yanı olursa iyi olur] iş ihtiyacını karşılamak çok önemlidir.
      • Ayrıca dini olarak da mahallelerin yakınlarına mutlaka dini binalar yapılmalıdır.
    • TRADER DOG: Bu açılış, şehrinizi ticaret alanında kalkındırırken, sanayisini de ileri götürür. Ancak büyük gelir dağılımı uçurumları ve birbirne düşman insanlarla uzun süre boğuşmanız gerekecektir. Temel kuralları şöyle sıralanabilir;
      • Mahalleler, üzerinde yoğunlaşılan iş koluna çok çok yakın olmalıdır.
      • Her ev mutlaka okul / kütüphane ve bir sağlık kurumundan yararlanmalı ve sulanmalıdır.
      • Pazarlarınızda asla küçük çocuklar çalışmamalıdır [itibarınız sarsırlır]
      • Ra'ya çok tapınak yapılmalı, festivalleri seğrek ama büyük yapılmalıdır.
      • İş kolunun hammadde sağlama merkezlerine büyük önem verilmeli, normal ihtiyaç olarak görülen rakamın en az 2 katına (çalışır durumda) sahip olunmalıdır.
    [Not: Bu isimler ile açılış bilgilerini bir çok Caesar ve Pharaoh sitesinden alabilirsiniz (yani uydurma değil :)))


  7. 7
    InKusTe
    Usta Üye
    Şehir Planlamacısına Öğütler

    Artık umarım herkes Pharaoh oyununun uzmanlık gerektirdiğine kanaat getirmiştir. Herkesin bir tarzı vardır, bu yüzden "bana bir taktik versene" gibi istekleri cevaplamak çok zor olur. Oyun ile ilgili istediğiniz bilgilere ulaşırsanız, tüm verileri harmanlayarak kendi stilinizi yaratmanı en mantıklı olanıdır. Ama önce "Acemi Şehir Planlamacısına Öğütler"e başlayalım.
    Öncelikle aklınızdan çıkartmamanız gereken şey, düzenin ve sadeliğin önemi. Ulaşımı ve diğer alt yapı hizmetlerine önceden karar vermelisiniz. İhtiyacınızdan fazla yol yapmak gereksizdir. Yolları birbirine karıştırmak da öyle. Bu yüzden öncelikle oyunun başında haritayı etüd etmeli ve kaynakları ve nüfusu nasıl planlayacağınızı kararlaştırmalısınız.
    Bu işe başlamadan önce amacınızı bilmeniz de önemlidir. Tarımla uğraşacaksınız nil kıyısnda sulama yapmak ve kurak bölgeleri de su kanallarıyla sulamak, ve de bu bölgelerde bayındırlığa önem vermek bir tecrübe işidir. Emektar Caesar kültürü bu oyunda da hayatınız kurtaracaktır, bu yüzden öncelikle Caesar edinip oynayın [eski falan ama hala numero uno].
    Sizlere ayrıca şehirin nasıl yerleşmesi gerektiği konusunda görsel bir fikir sahibi olmanız için bir screenshot bölümü de hazırlıyorum. Bu bölüme katkılarınızı da bekliyorum.

  8. 8
    InKusTe
    Usta Üye
    Önemli Kriterler

    Şehir planlamada ihtiyanız olacak olan temel bilgiler nüfusun artması için uygun ortamı sağlamakla ilgili. Bunun için yapmanız gereken şey iskanı fazlalaştırmak değil, birim alanda daha fazla insana ev sahipliği etmektir, böylesi daha ucuz ve daha kaliteli olur. Ve böyle olduğu için de hayli zordur :]] Ancak öncelikle nüfusun artması için insanların istedikleri şeylere bakalım... Okuyunca anlayacağınız gibi hepsi iskana açmak yerine olanı geliştirmek üzerinedir. Böylesi daha iyi güvenin bana.
    1. Yemek: Şehrinizde tıkır tıkır işleyen bir tarım/avcılık sistemi yoksa şehrinize asla göç olmaz, üstüne üstlük şehriniz göç de verir. Bunu engellemenin en kolay yolu da üretim fazlasına sahip olmaktır. Asla bozulup çürümeyecek bir kaç birim fazla arpa yetiştiremekten kimseye zara gelmez. Öyleyse her zaman için çalışır durumda çok sayıda avcı/tarla bulundurmakta fayda var. Ama şehri beslemek için çeşitlilik de sağlamalısınız, çünkü bazen vatandaşlarınız sizden garip şeyler istiyorlar, örneğin "Artık farklı şeyler yapmak istiyorum, kendi yemeğimi kendim yakalamalıyım, et istiyorum" gibisinden bir mesaj aldım birinde. Şoke oldum..
    2. İş: Şehrinize nüfus çekmek için iskandan çok fazla işe sahip olmak çok önemlidir. uygun koşullara sahip evleri olan şehirde göç almak için yeni evler yapmak mantık dışı olarak değerlendirilebilir. Zor durumda bırakmayacak şekilde yeni gelenler için daima yeni iş alanları olmasına izin verin. Hiçbirşey yapamazsanız tapınak, eğlence yerleri falan yapın ki iş alanı olsun. Benim bu durumdaki favorim ise Storage Yard ve Tax Collector yapmak. Bir gerekçesi yok, seviyorum :]]
    3. Özgürlük: [Not: Parti propagandası falan değil, öyle "iş yemek özgürlük" görünce affallamayın diye açıklamayı gerekli gördüm, ne olur ne olmaz] Şehrinizin kuşatma veya düşman tehditi altında olmaması son derece önemlidir. Böyle bir şehre kimse gelip ölmek istemez. Bu durumda şehrinizde kuşatma varsa nüfus almayı bırakın, göç bile verebilirsiniz. Bunun için güçlü bir ordu, sizi seven bir RA ve yüksek bir Kingdom Rating [40 ve üzeri uygundur]'e sahip olmalısınız ki kimse size saldırmasın.
    4. Barış Ortamı: Şehrinizde suç işleniyorsa, ticaret yaptığınız şehirler sizle ilişkilerini kestiyse ve krallığın Sizden istediği bir maddenin iletilmesi ihtiyacını karşılıyamadıysanız, şehrinizde barış ortamı yok demektir. Bunlaran kurtulmak için "Valinin El kitabı" bölümü size temelde yeterli olur. Ama hep vurguladığım gibi kendi tecrübeniz önemlidir. Ben bunu bilir bunu söylerim [Not: unutmadan benim ukalaca öğüt veren bir kendini beğenmiş olduğumu falan sanmayın. Eminim ki benden kat kat daha iyi oynayabilen oyuncular vardır (çoğu dostum benden başarılılar) ama ben işin ifade tarafındaki yeteneğime güveniyorum. Asıl ukalaca lafı şimdi edicem "İşi gücü bırakıp rehber yazdım diye teşekkür edeceğine ne ile uğraşıyor hala, saygısız" :))]
    Bunlar şehrinize nüfus çekmek için altyapısı sağlam olması gerekenler, ama bunları nasıl sağlam yapacağınız konsunda bilgi vermiyorlar. Öyleyse VALİNİN EL KİTABI bölümünü okuyun, değil mi?

  9. 9
    InKusTe
    Usta Üye
    Önemli Kriterler (devam)

    Uzatmadan ve şımarmadan devam etmek istiyorum. Eğer sıkılmayıp hala buraya kadar okuyabildiyseniz teşekkür ediyorum. Ve konuya dönüyorum. Şehrin nüfusu ihtiyacından fazla olabilir bazı durumlarda. Bunun iyi olduğunu sanmayın. Bu şekilde şehrinizdeki doğumlardan daha tehlikeli biçimde göç alıyorsunuz demektir. Bu da büyük bir işsizlik sorununu beraberinde getirir. İş alanı yaratmak da zordur, elinizde bakmakla mükellef olduğunuz ama size vergi ödemeyen bir halk varsa, bir sistem oturtma şansınız da olmadığına göre, yapmanız gereken bunu bu boyutta abartmamak. Örneğin işçi ihtiyacı konusunda bir rakam vermek gerekirse, 5000 nüfuslu bir şehirde 1750 tane işçi olduğunu düşünelim. İşçi ihtiyacı en fazla 100 olmalıdır, 200 falan olursa hizmetler aksamaya başlar. Ama bu işçi ihtiyacı 10.000 nüfuslu bir şehir için de ideal olanıdr. Bunun gibi 5000 nüfuslu aynı şehirde 1750 çalışana rağmen 100 kadar da işsiz varsa o şehirde de işleri yürütecek kapasitede bir sanayi yok demektir. Bu şehirde çalışan insan sayısı 2000'i bulmadıkça asla iki yakası bir araya gelemez. Bu şekildeyken de 100 işsiz olması ideal bir sayıdır, 1 fazlası bile sorun yaratır.
    "İyi diyosun güzel diyosun da nasıl iş alanları yaratacağız" mı dediniz? Öncelikle ilk işinizin ne olacağını belirleyelim, az önce de değindiğim gibi Tarım ilk iş kolunuz olmalı [veya hayvancılık tabi ki]. Bu alanda hemen iş kolları oluşturun. Ama öncelikle de iskan alanlarını planlayın. Zaten ilk başlarda sorun yoktur, her şeyi oturtabilirsiniz, ama haritanızda kalabalıklaşma başladığında artık bazı şeyleri geri alma şansınız yoktur. Bu yüzden daha oyunun başında nerede ne yapmanız gerektiğini planlamalısınız. Bunun için de öncelikle iskan alarını ayırmanız gerkiyor. Karmaşık olmayan yollarla mahalleleri ayırdıktan sonra bir kaç ev yapın gerisi kolay.
    İş alanı yaratmak diyorduk, konu dağıldı... Nüfusu 25-30 oluncaya kadar beklemekte yarar var. Bundan sonra ise seri şekilde beslenme alanıyla ilgili iş kolları açın. Mahallelerde Granyary'ler, Bazaar'lar bol bol olsun. Eğer tarım yapıyorsanız ilk tarlayı koymadan 5 adet çalışır durumda work-camp'ınız olmalı. Bu work-camp'lar işçileri bastıktan hemen sonra tarla yapmaya başlayabilirsiniz. Tarla yaptığınızda boş kalmaması için hazırda çalışmayı bekleyen tecrübeli iş gücü daima olmalı. İş alanlarında ikinci adımınız ise Storage Yard basmak olmalı. Üretiminizi arttırdıkça daha fazla Storage Yarda ihtiyacınız olacağından paranızı buna harcamaktan çekinmeyin.
    Karnı tok bir nüfus bundan sonra eğelenceye, dini yapılara ve korunmaya bakar. Bu binalar da mahallelere doğru dürüst serpiştirilmelidir. Bir ihtiyacı farklı açılardan karşılayarak tamamlayan sağlık kurulıuşlarında tek tip yatırıma gitmek kötü bir tercihtir. Örneğin mahallerinizde Doktor kaynıyor olsa da, suya ulaşım yoksa sağlığı düzeltemezsiniz.

  10. 10
    InKusTe
    Usta Üye
    Önemli Kriterler (devam)

    Şehirleriniz dini bütün insanlarla dolu olursa, bunun çok avantajını görürsünüz. En önemli avantajı, tanrıların size sağlayacakları yardımlardır. Zaten oyunun hileleri arasında en çok tercih edilenler de tanrı yardımları hilleleri. Tanrıların güçlerinden daha önce Valinin El kitabında bahsetmiştim ama hatırlatmak gerekirse Tanrılar Pharaoh dünyasındaki her şeyi kontrol edebiliyorlar. Bunlara fırtınalar, şehrinizin itibarı [reputation, reputation...] gibi etmenler haricinde, diğer tanrılarala olan ilişkileriniz de dahil. Bu yüzden şehrinizdeki insanların psikolojik ihtiyacını karşılamak ve arkanızı sağlam direğe yaslamak istiyorsanız dine önem verin. Ama bunu abartıp teokratik bir şehir de kurmayın, çünkü oyun yapısı gereği teokratik olursanız asla kurumsallaşamazsınız.
    Kurulu düzeni tıkır tıkır işleyen bir şehir kısa sürede kalkınır. Bu yüzden düzeni iyi oturtmanız gerekir. Sizden önceki yönetim olmadığı gibi sizden sonraki de olmayacaktır, bu yüzden halkınızı uyutmak için diğerleri hakkında karalama yapma şansınız da yüzde sıfırdır. Öyleyse asla işi oluruna bırakmayın. Her yeni inşaatınızda, her yeni hareketinizde bir plan olmalı ve şehirde kimin ne yaptığını bilmelisiniz [uzun süre alabilir buna alışmak, ama işiniz ne ki]. 1'e 1 Star Craft maçı yapmadığınıza göre işi dilediğiniz kadar uzatabilirsiniz, o halde koşulların sizin istediğiniz noktaya gelmesi için beklemekten asla çekinmeyin.
    Bir önemli nokta da şehre hizmetler götürürken adil olmak ve her hizmeti eşit dağatabilmekle ilgili. Şehrinizde sağlık sorunları varsa, salgın riski görülüyorsa, hemen çeşme, doktor vs. yapmayın. Bu tehlike görüldüğünde muhtemel inşaat alanlarına watter supply kurun ve çalışabilecek iç gücünü fazlalaştırmak için mahalleleri oraya yığın. Sonra da işçilerin ve iş alanlarının dağılımını yaparken, sağlığa öncelik verin. Bu şekilde daha kalıcı ve ilerisi için de daha fonksiyonel bir çözüme sahip olursunuz. Bu tavsiye sadece sağlıkla ilgili değil. Örneğin papyrus yapmak için yığınla papyrus maker kurduğunuz halde, bir kaç tane reed gatherer varsa, bu iş kolu verimli çalışmaz. Öncelikle ağzına kadar reed dolu bir storage yard olması şart. Bunun yakınlarında gelişmemiş bir bölgeye de papyrus maker kurun, 4 tane yan yana olursa fena olmaz. Ve bunların yakınına da sıkı bir mahalle kurun. Bu arada mümkün olduğunca çok sayıda Reed gatherer kurmanız da şart. Şimdi papirüs üretimi tavana vuracaktır. Ama papirüs üretim bölgenizi feraha ulaştırmak için bölgeye eğitim kurumları ve vergi toplayıcı da götürmelisiniz. Ancak bu sayede bu bölge şehir hazinesine katkıda bulunabilir.

  11. 11
    InKusTe
    Usta Üye

    --->: Pharaoh Rehber

    Reklam



    Önemli Kriterler (devam)

    Örnekler artırılabilir tabi ki. Ama ne demek istediğimi anladığınızı düşünerek işime devam ediyorum. Bu oyunu size söktüreceğim sayın okurlar. [Soğuk espri merkezi gurula sunar; Sayın okurlar deyice sakın bir şeyler saymayın]
    Bir önemli sorun da anıt-mezar üretimlerindeki verimsizlik. Yanlış hatırlamıyorsam 2. çağın son bölümünde başlayan bir Mustaba üretimi her şeyin başlangıcı oluyor. Bunu çözümlemek için bu bölümde önce biraz borçlanmak, ardından da papirüs satıp brick almanız gerekiyor. Bu bölümde bunlarla çok uğraşmadım ama inşaat öyle uzun sürdü ki işe en başından başlama gerektiğine karar verdim ve göreve yeniden başladım.
    Bu tür inşaatlarda öncelikle yakınlarda bir yere Construction Guild'ler koymayı unutmayın. Sayıları bir mustaba için 2 iken bir piramit için 10'u bulabilir. Bu rakam şehrinizin durumuna göre değişir. Ama inşaatlar için öncelikle fazla sayıda işçi lazım. Bunları da Work Camp'lardan karşılayacağız. Ama kötü haberlerimiz de var. Bir işçi taşları taşıdı diyelim. Bir daha asla başka bir iş yapamıyor. Çünkü ölüyor. Aynı şekilde taşları yerine koyan işçiler de yok oluyor. Hatta Sfenks inşa ettiğim zaman bir işçinin sfenks'in burnunun üstünden düşüp öldüğünü görünce işin ciddiyetini anladım. Bu özellikle işsizlik sorunu çeken şehirler için birebir. Ama şehirde tam tersi bir sorun varsa, işiniz çok zor demektir. İşte o görevde ben bunu yaşadım ve abartmadan söylüyorum, tam 154 ayı mustabayı bitirmek için harcayınca ve sonra da Kingdom Rating'e takılınca [İnşaat çabuk bitsin diye öncelik vedim, diğer işler aksadı ve krallığın isteklerini yerine getiremedim, ehhe] göreve yeniden başlamak zorunda kaldım. Ama bu durumlar için tavsiyem, önceden fazladan 5-10 tane Work Camp kurup tarım işinizi halletmek ve inşaat sırasında gerekirse tarımdan kısmak olacaktır. Yani size söyleceğim, kontrollü bir işszilik denemenizdir. Tabi bu zor olduğu için uzmanlık gerektirir [öhhöm!]. Ama abartmamak gerekir, bir yılınızı Caesar III ile geçirip bir bölümde [Bölüm 8'di galba] takılmış olsaydınız bu oyunun her şeyini bilirdiniz.
    Bir şehir planlamacısı olarak bilmeniz gereken yegane şey, şehrinizi asla İstanbul, Ankara gibi milyonluk gece-kondu metropollerine dönüştürmemeniz gerektiğidir. Boş arazileri iskan için kullanırsanız, en inşaat yapılmayacak alanda yerleşim yerleriniz olur ve buradan asla şehriniz geliştirecek burjuvalar çıkmaz. Bu yüzden öncelikli hedefiniz şehrinize para girdisini en üst düzeyde tutabilmek için sağlam bir sanayi kurmak ve iyi ticari ilişkilere sahip olmak olmalıdır. Unutmadan ekleyeyim, insanların sizi seviyor olmaları herşeyin yolunda gittiği anlamına gelmez, sizi sevebilirler belki ama bu sizi umutlandırmasın. Bir şekilde sempatik bulmuş olabilirler değil mi?

  12. 12
    InKusTe
    Usta Üye
    Tablolar - Evler ve Binalar

    Ve işte sizler için çeşitli internet sitelerinden derlediğim ve bir şehir planlamacısının bilmesi gereken bazı binalar ve özellikleri. Bu tabloların hazırlanmasında emeği geçen Abdullah Hirkalı'ya teşekkür ediyorum (Aslında sadece linki verdi ama olsun, yardım yardımdır). Bu tabloların size son derece yardımcı olacağına inanıyorum. Detaylar için Pharaoh Heaven adlı siteyi tavsiye ediyorum.
    Evler ve Binalar
    Seviye Gerekli Hizmetler & Binalar Gerekli Eşyalar Crude Hut Sturdy Hut Well Meager Shanty Well, Market 1 çeşit yemek Common Shanty Well, Market, 1 tapınağa ulaşım 1 çeşit yemek Rough Cottage Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım 1 çeşit yemek Ordinary Cottage Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 10 eğelence puanı 1 çeşit yemek Modest Homestead Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 13 eğelence puanı 1 çeşit yemek, çanak çömlek Spacious Homestead Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 16 eğelence puanı, Physician 1 çeşit yemek, çanak çömlek Modest Apartment Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 20 eğelence puanı, Physician 1 çeşit yemek, çanak çömlek, bira Spacious Apartment Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 25 eğelence puanı, Physician, Courthouse 1 çeşit yemek, çanak çömlek, bira Common Residence (2x2) Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 30 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School 1 çeşit yemek, çanak çömlek, bira Spacious Residence Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 35 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira Elegant Residence Water Supply, Market, 1 tapınağa ulaşım, 40 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş Fancy Residence Water Supply, Market, 2 tapınağa ulaşım, 45 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş Common Manor (3x3) Water Supply, Market, 2 tapınağa ulaşım, 50 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş, 1 çeşit lüks eşya Spacious Manor Water Supply, Market, 2 tapınağa ulaşım, 55 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist, Mortuary 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş, 1 çeşit lüks eşya Elegant Manor Water Supply, Market, 3 tapınağa ulaşım, 60 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist, Mortuary, Library 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş, 1 çeşit lüks eşya Stately Manor Water Supply, Market, 3 tapınağa ulaşım, 70 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist, Mortuary, Library 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş, 1 çeşit lüks eşya Modest Estate (4x4) Water Supply, Market, 3 tapınağa ulaşım, 80 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist, Mortuary, Library 2 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş, 2 çeşit lüks eşya Palatial Estate Water Supply, Market, 3 tapınağa ulaşım, 90 eğelence puanı, Physician, Courthouse, Scribal School, Dentist, Mortuary, Library 3 çeşit yemek, çanak çömlek, bira, kumaş, 2 çeşit lüks eşya

+ Yorum Gönder
1. Sayfa 12 Sonuncu8Sonuncu9
pharaoh nasıl oynanır,  pharaoh rehber,  pharaoh oyun rehberi
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi