Herkes İçin Lastik Testi...

+ Yorum Gönder
Modifiye Bölümü ve Motosiklet Ve Bisiklet Bölümünden Herkes İçin Lastik Testi... ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    rengigül
    Usta Üye
    Reklam

    Herkes İçin Lastik Testi...

    Reklam



    Herkes İçin Lastik Testi...

    Forum Alev
    HERKES İÇİN LASTİK TESTİ Nasıl lastik alıyoruz? Sağdan-soldan duyduklarımızla mı? Yoksa aklımızdaki marka imajına göre mi? Ya da bu dergide okuduklarımıza göre mi? Ancak her markanın her modelini dergide test edemiyoruz. Kullandığımız motorun en önemli parçalarından lastikleri değiştirmeden önce bunları denemek isteyebilirsiniz. Motosiklet aleminde, birçokları lastik konusunda zır cahil olmasına rağmen, etrafa öğüt vermekten kaçınmaz (aslında hemen her konuda “motorcu”nun atıp-tutma huyuna çok rastlarız. Misal: son süratler, kazalar, karşı cinsle münasebetler, vs). Okuyucularımızın kendi lastik testlerini yapabilmeleri için, bu ay lastik tanıma uygulamalarımızı sizlerle paylaşıyoruz. Bu testleri, huyuna-suyuna alışık olduğumuz, ön ve arka jantının aynı hizada (çizgide) olduğundan emin olduğumuz, servisleri doğru yapılmış ve uzun zamandır kullandığımız motorumuzla denersek daha randımanlı olacaktır. Biz genellikle lastikleri denerken 5 farklı özelliği inceliyoruz: Frenleme, viraj girişi, viraj ortası, viraj çıkışı, yüksek süratte tümseklerden geçerken denge.
    1. ÖN FREN: HİSSİ YAKALAMAK
    Lastiklerle ilgili yapacağımız çalışmaların en kolay kısmı budur. Trafiğin olmadığı veya çok az olduğu boş ve düz bir temiz asfaltlı yol parçası bulalım. Düz bir çizgide 50km/saatten daha hızlı giderken en kısa mesafede durmak için ön freni sıkalım. Ön amortisörlerin önce iyice sıkışıp, sonra ön lastiğin ezilmesini fren kolunda hissedelim. Bunun için ön freni limon sıkar gibi gitgide artan basınçla sıkalım. Fren kolunda hissettiğimiz basınçla lastiğin yere teması arasındaki hisse odaklanalım.
    Bunu en az 10 kere tekrarlayarak, motorun tepkisinin tahmin edilebilir hale getirip, duruş mesafemizi kısaltmayı hedefleyelim. Ön freni kilitlemeden durabildiğimiz en kısa mesafeyi işaretleyelim. Ön fren konusunda kendimizden emin olunca, arkamıza yolcu alarak aynı çalışmayı tekrarlayalım. Artan ve yükselen ağırlık merkeziyle duruş mesafemiz uzarken, fren kolundaki his ne hale geldi? Farkı anlamaya çalışalım. En az 10 kere de yolculu sıkı ön fren deneyip en kısa duruşu işaretleyelim. Tekrar yalnız başımıza ön fren deneyelim. Şimdi his nasıl değişti? Bu his, ön frene abanınca, ön lastik asfalta gömülürken ne kadar iyi geliyor?
    2. VİRAJ GİRİŞİ
    Hissin oluşmasını çözdükten sonra viraj girişinde tutunmayı ölçmek çok daha kolay olacaktır. 60-70km/s’le girilen, sabit açılı, temiz asfaltlı bir viraj bulalım. En az 20 kere bu virajı dönelim. İyice bu viraja alıştık. Şimdi tekrar viraja girelim.



    Bu testte, viraja girmeden önce yavaşlama esnasında frenleri bıraktığımız anla, en fazla yatış açısına ulaştığımız an arasındaki zaman aralığını inceliyoruz. Motorumuz bu zaman aralığında istediğimiz yöne gidiyor mu? Yoksa bir tuhaflık, bir zorlanma veya belirsizlik var mı? Ön lastik ne kadar güven veriyor? Kendimizi ne kadar güvende hissediyoruz? Unutmayalım ki frenlemede çok iyi hisse sahip bir lastik, virajda kösele ayakkabıyla buzda yürüme tadı verebilir (kaygan- belirsiz-dandik).
    3. VİRAJ ORTASI
    Bu test için, aynı yatış açısını ve sürati koruyabileceğimiz sabit açılı büyükçe bir göbek uygun olacaktır. Trafiğin az olması, bu sayede bizim motordan/lastikten gelen sinyallere odaklanabilmemiz çok önemli (hayatta kalmaya odaklanmak yerine). Yine teste başlamadan önce, 20-25 tur aynı göbekte dönelim.

    Her ne kadar yorucu olsa da bu aşamaya geldiğimizde, gözlerimiz, kumandalar ve lastiklerden gelen bilgiyle ilgili hislerimiz oturmaya başladı. Bu yuvarlak kavşakta aynı süratte dönerken lastikler nasıl bir his veriyor? Kütük gibi ve bilgi paylaşmayan bir odunlukta mı? Yoksa silgi gibi yumuşak ve tost makinesinde eriyen peynir gibi tutunuyor mu? Veya bu iki uç noktanın arasında nerede?

    4. VİRAJ ÇIKIŞI
    Eğer viraj çıkışında gaza erken abanmakta zorlanan motor sürücülerindensek şahsi lastik testimizin en zor noktası olabilir. Virajda en çok yattığımız noktadan motoru düz konuma getirene kadar geçen zaman aralığı bu testin asıl sürecidir. Bu süre zarfında, gazı açmaya başladığımızda, arka tekerlekten gelen kayma-kaymama (veya kontrollü dışa doğru açılma hissi) dürtüsü ölçülür.

    Bu şu şekilde de ifade edilebilir: hangi yatış açısında (kendi sınırımızın neresinde) ne kadar gaz açınca, nasıl kayıyor veya kaymıyor ölçüsünün oluşacağı yerdir. Eğer güçlü bir makine kullanıyorsak, bu iş ya inanılmaz keyif ya da felaketle sonuçlanabilir (Sonra, “derginizi okuyup gaza geldim kolumu/bacağımı kırdım” diye bize gelmeyin tanımayız).

    5. YÜKSEK SÜRATTE TÜMSEKLERDE DENGE
    Yüksek süratte bütün motosikletler daha dengeli hale gelir. Ancak yüksek süratte lastiğin yere teması daha kritik öneme sahiptir. Özellikle güçlü bir motor sürüyorsak tümseklerden geçerken gaza yüklenildiğinde motorun ne yapacağıyla ilgili bir test bu. 4. denemedeki kırık/çıkık/kazada tanımama uyarımız bu test için de geçerlidir.

    Bu testi yaparken kullandığımız ve güvenli bulduğumuz yüksek süratlere çıkalım (herkes ve her motor için farklı olabilir). Tümseklerin üzerinden geçerken motor altımızda nasıl bir tepki veriyor? Unutmayalım, hızlandıkça daha az dengeliyiz (hani “emanet malın canı…” misali). En ideali, çizgisini yitirmeden, eğer gazdaysak (yani ağırlığın çoğu arka lastikteyse) arka tekerleğin sağa-sola kaymasıyla karşılaşmadan ve/veya ön lastikte bir belirsizlik oluşmadan tümsekten geçmektir. Kötüsüyse, arka lastikte tümsekten inmeden oluşan kayma ve ön lastiğin yoldaki çizgisini bulmakta belirsizliği olabilir (bu noktada işler ters giderse, yakınlarımızın bir miktar irmik, yağ ve şekeri pişirmesi gerekebilir).
    SONUÇ VE UYARILAR
    Bu çalışmalar benim gibi sayısal istatistikten çok, “his”se önem veren motosiklet sürücüleri için tavsiye edilir. İstatistikçilere, sayı/rakam kovalayanlara çok bir şey ifade etmeyebilir. Lastiklerimizin ıslak performansını ölçmek için ilk üç test yeterli olacaktır (soyadınız Rossi veya Melandri değilse, 4 ve 5’i ıslakta denemenizi tavsiye etmeyiz). Ayrıca, tüm bu denemeler sırasında, varsa, motorunuzdaki amortisör ve yürür aksam problemleri de gün ışığına çıkabilir. Fakat, bu test için biz, tüm ayarları sizin sürüşünüze göre ayarlanmış nisbeten “düzgün” bir motor (kime göre düzgün: Tabii ki size göre) sürdüğünüzü varsaydık. Tüm bu testleri bitirdikten sonra, gözünüz kapalı lastik almayacak veya alacağınız lastiklerin eskilerine göre nasıl bir performans sergilediğini daha kolay karşılaştırabileceksiniz. İyi testler.
    Not: Sokakta kullanılan yeni lastiklerin, en az 100-150km eskitilmeden zorlanmasını tavsiye etmeyiz. Kafaya geçme yapabilir.






  2. 2
    AZADE
    Bayan Üye

    Cevap: Herkes İçin Lastik Testi...

    Reklam



    Yürüyen aksam olarak bilinen parçalar içinde lastik ayrı bir yere sahiptir.Lastik üzerine gittiğimiz için havası kalitesi eski olup olmaması dişleri çok önemlidir.Bunların hepsi kontrol edilmelidir.







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi