Her alışveriş merkezi bin 500 kişiye iş imkanı sağlıyor

+ Yorum Gönder
Diğer Konular ve Meslekler Bölümünden Her alışveriş merkezi bin 500 kişiye iş imkanı sağlıyor ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    xRockİnGirLx
    Süper Moderator
    Reklam

    Her alışveriş merkezi bin 500 kişiye iş imkanı sağlıyor

    Reklam



    Her alışveriş merkezi bin 500 kişiye iş imkanı sağlıyor

    Forum Alev
    Her alışveriş merkezi bin 500 kişiye iş imkanı sağlıyor


    Çalışan sayısının 300 bin civarında olduğu perakende sektörü, 70 milyar dolarlık iş hacmine ulaştı. Türk ekonomisinin beşte birini teşkil eden sektörde hızlı büyümeye paralel olarak eleman bulmada büyük sıkıntı yaşanıyor. Özellikle alışveriş merkezlerinin istihdamdaki payı oldukça fazla. Türkiye’deki 113 alışveriş merkezinin herbiri 1000-4000 kişilik istihdam yaratıyor. Yeni açılacak olanlarla 100 bin kişiye daha iş fırsatı doğacak. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Nuşin Oral, sektörün sunduğu iş fırsatlarını ve dernekle Yenibiriş’in bu konudaki işbirliğini anlattı.

    Alışveriş merkezleri şu an kaç kişiyi istihdam ediyor?

    - Her alışveriş merkezi (AVM) bin ile 4 bin arasında değişen bir istihdam yaratıyor, ortalama olarak bin 500. Şu anda Türkiye’de 113 alışveriş merkezi var. Toplamda yaklaşık 170 bin kişilik istihdam demek. Önümüzdeki 5 senede açılacak AVM’lerle birlikte 100 bin kişilik bir istihdam daha olacak. Cadde mağazacılığı da buna ekleniyor tabii ki. Sektörde mevcut ihtiyacı bile karşılayacak eleman yokken, 5 sene içinde beklediğimiz büyük istihdam talebi sorun yaratıyor. O nedenle istihdamı artırmaya yönelik her türlü işbirliğini yapmaya çalışıyoruz. Özellikle nitelikli iş gücüne ulaşmak çok önemli. Derneğimizle Yenibiriş bu konuda işbirliği yapma kararı aldı. Dernek üyesi firmaların eleman ilanları Yenibiris.com’da yayınlanacak. Adaylar da buradan bu ilanlara başvuru yapabilecek. Sektörde eleman ihtiyacı çok hızlı ortaya çıktığı ve karşılanması gerektiği için interneti kullanmak bizim için çok önemli. Son yıllarda internet üzerinden yapılan başvurularda ciddi artış var. Derneğimizde 200 firma var. Büyük oyuncular da dahil. Bu işbirliği sayesinde başta üye firmalarımıza olmak üzere, sektöre büyük fayda sağlayacağımızı düşünüyoruz. Bir başka işbirliğini de Milli Eğitim Bakanlığı ile, ticaret liselerinde ilgili bölümler açılması konusunda yaptık. Bu sene ticaret meslek liselerinde perakende bölümü açılıyor. Orada henüz birkaç yüz kişi eğitim görecek. Ama diğer okullar da katıldıkça sayı artacaktır. En büyük amaç perakendenin cazibesini iyi anlatabilmek.

    Nedir perakendenin cazibesi?

    - Birincisi, hakikaten önü çok açık bir sektör. Çok hızlı büyüyor. İşgücü açısından da, çok değişik becerilerdeki elemanları sektörde kullanabiliyorsunuz. Muhasebecilik gibi tek tip beceri gerektirmiyor. Perakendenin satış, kasa, satış danışmanlığı gibi bir ön yüzü var ama bunun dışında yönetim kademeleri bulunuyor. Reyon şefleri, mağaza müdürleri gibi çok değişik çalışan profilleri var. Stok denetimi, lojistik yönetimi gibi başka bir ayağı da var. Çok değişik meslekleri içine alıyor.

    SİRKÜLASYON FAZLA

    Şu andaki sıkıntı nitelikli eleman azlığı. Satış danışmanlığının bugüne kadar meslek olarak görülmemesi önemli bir sorun. Kişi, mesleği işin içindeyken öğreniyor. Elemanı siz yetiştiriyorsunuz. Ama çok sık iş değiştiriliyor şu anda. Bin beşyüz kişilik AVM açılacak ama elemanı nereden bulacaksınız? En yakındaki başka bir alışveriş merkezinden. Böyle olduğu zaman da, sektöre kazandırmak yerine birbiri içinde hareket eden bir yapı oluşuyor. Bu sirkülasyon yüzde 50’lerden bugün yüzde 30’a düştü ama yine de çok yüksek bir oran. Yönetici seviyesinde çok daha az, ama satış danışmanlığında çok daha yüksek.

    Mağazacılık çalışanını iş veya şirket değiştirmeye yönelten düşük ücret mi?

    - Mağazacılık, uzun saatler çalışmayı gerektiriyor. Yarı zamanlı ve vardiya modeliyle çalışıyorsunuz. Ayakta durmayı, yoğun çalışmayı gerektiriyor. Vasıfsız olarak başlandığında ücretler daha düşük oluyor. Ama yetiştikten sonra çok daha fazla ücretler kazanılmaya başlanıyor. Sektörde ağırlıklı olarak ortaokul ve lise mezunları olduğu için genç bir çalışan profili var. Çalışanlar önemsiz nedenlerle de işi bırakabiliyorlardı. İzin vermeyince ya da istediği dönemde izin alamayınca ayrılıyorlardı. Çünkü kişi “yarın başka bir yerde işe girerim” diye düşünüyor. Nitelikli elemanlar arttıkça bu durum değişmeye başladı.
    Başvurular Yenibiriş üzerinden
    Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği ile Yenibiriş, sektörün eleman ihtiyacının karşılanması amacıyla işbirliği yapacak. Derneğe üye firmalar, eleman ilanlarını Yenibiris.com’da yayınlayacak, sektörde çalışmak isteyenler de başvurularını buradan yapacak. Derneğin Yönetim Kurulu Başkanı Nuşin Oral, “sektörde böyle işbirliklerinin çok önemi var” diyor.

    BAKIŞ AÇISI DEĞİŞİYOR

    Çalışanın bakış açısını değiştirmeye yönelik neler yapıyorsunuz?

    - Bu açıdan okulların çok faydası oldu. Tanıtım toplantıları yaptık. Perakende sektörünü hem ailelere hem öğrencilere anlattık. Perakendede 6 ayda veya bir senede hızlı bir şekilde ilerlemeye başlama imkanı var. Hangi alana yatkın olduklarını keşfettikten sonra geniş bir yelpazede çalışabilirler.

    Profilde ne gibi değişiklikler var? Firmalar nasıl bir çalışan arıyor?

    - 10 yıl önce ilkokul ve ortaokul mezunu almak zorundaydık. Şimdi organize perakende sektöründe lise mezunu olmak, olmazsa olmaz bir şart haline geldi. Mağaza müdürlüğü için de üniversite mezunu olmak tercih nedeni oluyor. Tabi şirket içinden yetişmemişse. Mağaza müdürlerinde şirket içinden yetişmek önem taşıyor. Ve bu süreç çok kısa olabiliyor. 6 ay veya bir senede mağaza müdürü olabiliyorlar. İşimiz masa başı değil. Kişinin hevesi olmalı. İnsan ilişkilerini sevmeli. Konuşma ve iletişim becerilerine sahip olmalı. Ayrıca ürünü sevmek lazım. En başarılı elemanlara baktığımızda ürünü tanıyan ve hemen benimseyenler olduklarını ve müşteriyle ilişkilerinde farklı bir boyut yakaladıklarını görüyoruz. Satın alma kararını müşteriye eleman verdiriyor.

    Kişi hangi basamaklardan geçiyor?

    Mağazaların büyüklüğüne ve yapısına göre değişiyor. Öncelikle reyon sorumlusu veya reyon şefi olabiliyorlar. Çok katlı bir mağaza ise birkaç departmana bakan kat sorumlusu olabiliyorlar. Mağaza müdür yardımcısı, mağaza müdürü, mağaza halkla ilişkiler sorumlusu olabiliyorlar. Terfi için bazı testlere tabi tutuluyorlar. Örneğin kasiyerlik için bu test matematik ağırlıklı. Yükselmek için önemli olan mağaza içinde gösterilen performans. Yaptıkları satışla da alakalı. Hemen hemen tüm mağazalarda prim modeli vardır. En başarılı satış danışmanları o reyonda kolaylıkla reyon sorumlusu olabiliyor. Ekip çalışmasına ve ekibi yönlendirme becerisine de bakılıyor.

    İyi elemanları tutmak için neler yapıyor firmalar?

    - Prim kriterlerinde farklılıklar yaratıyorsunuz. Terfi ettiriyorsunuz. Çünkü bir sonraki adıma geçince motivasyonları da ciddi ölçüde artıyor. Perakende, çalışanın emeğinin karşılığını en hızlı alabileceği sektörlerden biri. Bunun yanında çok ciddi paralar da kazanabiliyorlar. Mağaza müdürleri veya satış elemanları, diğer şirketlerdeki müdür seviyesindeki çalışanlardan çok daha fazla para kazanıyorlar.







  2. 2
    HADİE
    Bayan Üye

    Cevap: Her alışveriş merkezi bin 500 kişiye iş imkanı sağlıyor

    Reklam



    eskilerin tabiri ile bakkal çakkal terzi ayakkabıcı artık ekmek kazandırmıyor insanlar avm diye tabir edilen alışveriş merkezlerine gidiyor oralardan alışveriş yapıyor hazır giyim ve tüketim adına her şeyi barındırdığı için eleman ihtiyacı oralarda oluyor







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi