Kitap nasıl okunur?

+ Yorum Gönder
Kültür-Sanat ve Kitap - Dergi Tanıtımları Bölümünden Kitap nasıl okunur? ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Yirmiüç
    Yeni Üye
    Reklam

    Kitap nasıl okunur?

    Reklam



    Kitap nasıl okunur?

    Forum Alev
    Konsantre Olmak

    Konsantrasyon: Bu, birçok okuyucunun en zorlandığı konulardan biridir.
    Neden mi? Diğer faaliyetlerin aksine, okumak zihnin çalışmasını ama vücudun sabit kalmasını gerektirir. Bu zor birleşim, özellikle de tam gün sınıfta oturduğunuz ve tenis maçı ya da koşu gibi hareketli sporlarla fazla enerjinizi atamadığınız düşünülürse, o kadar da kolay değildir.
    Konsantrasyon toplanarak yapılacak olan okuma, okul derslerine, ev ödevlerine ya da not almaya oranla daha fazla dikkat gerektirir. Bunun sınıfta en azından farklı sesler duymanız ya da her an isminizin okunarak konsantre olup olmadığınızın kontrol edilmesi riski olabilir. Oturarak yapılan bir başka faaliyet ise okumadır. Ancak hareketsizken yapılsa bile, okuma esnasında beyninizi çalıştırmak için el - göz koordinasyonuna ihtiyaç duyarsınız.

    Dikkatinizi tek bir nokta üzerinde odaklayın

    Konsantrasyon, dikkatinizi tek bir nokta, yani okuduğunuz metin üzerinde odaklayabilme yeteneği ile birlikte başlar. Bu doğuştan değil, sonradan kazanılan bir özelliktir. Bir atletin, kalabalığın çığlıklarından etkilenmemesi gibi, iyi bir okuyucu da okuma esnasında kendini dış faktörlerden soyutlar.
    Zihninizin odaklanma oranı nedir? Bunu öğrenmek için aşağıdaki sorulan cevaplayın:
    1. Okurken, sık sık farklı düşüncelerin dikkatimi dağıtmasına izin veriyor muyum?
    2. Okurken, ses ve çevremde olan biten olaylardan kolaylıkla etkileniyor muyum?
    3. Ne kadar zamandır okuduğumu görmek için, sürekli saate bakıyor muyum?
    Özellikle pek de istekle yapmadığınız bir okuma ödevi ile karşılaştığınızda, konsantrasyonunuzu ayakta tutabilmek için basit ve sihirli bir metod yoktur. Ama eğer önceki bölümlerde anlattığım hazırlık aşamalarını uygular ve atlamadan hepsini yerine getirirseniz, bu konuda başarıya ulaşacağınızı söyleyebilirim. Peki bu aşamalar nelerdi; isterseniz bir kez daha hatırlayalım: Amacınızı tanımlamak, ön okuma için metni gözden geçirmek, cevabını arayacağınız sorulan belirlemek.

    Daha iyi bir konsantrasyon için

    İşte size konsantrasyon yeteneğinizi arttırmak için önereceğim diğer pratik yollar:
    1. Okumaya başlamadan önce biraz spor yapın.
    Masa tenisi, jimnastik salonunda bir antrenman ya da hızlı bir yürüyüş bile belirli bir fiziksel enerjiyi atmanızı sağlar. Böylece, bütün zihinsel enerjinizi okuduğunuz metne yöneltebilirsiniz.
    2. Okumak için doğru yeri seçin. Eğer televizyonunuzun karşısındaysanız ya da oda arkadaşınız şahane bir çay partisi veriyorsa, burasının sizin için kesinlikle doğru yer olmadığını söyleyebilirim. Okuma sessizlikte ve tek başına yapılması gereken bir faaliyettir. Kendinize sessiz bir köşe bulun. Burası bir kütüphane masası ya da sessiz olacağına güvendiğiniz başka bir yer de olabilir. Eğer konsantre olma konusunda zorlanıyorsanız, istekli bile olsanız, yatakta okumaya çalışmak son derece tehlikelidir. Kendi kendinize verdiğiniz mücadeleyi kaybedebilir ve bir süre sonra kendinizi yumuşak yatağınızda şekerleme yaparken bulabilirsiniz.
    3. Dikkatinizi dağıtacak dış etkenlerden kurtulun. Eğer okuma programını tam olarak yaptıysanız, (Zaman Nasıl Yönetilir adlı kitaba bakın) yapılmayı bekleyen işler sizin dikkatinizi dağıtmayacaktır. Eğer bir ödeviniz konusunda kafanızda sorunlar ve endişeler varken, diğer bir ödevi okumaya çalışırsanız konsantrasyonunuzun ve kavrayışınızın istenilen düzeyde olmayacağı çok açık bir gerçektir.
    Çevrenizde dikkatinizi dağıtacak hiçbir şey olmadığından emin olun. Masanızın üzerinde cevaplamanız gereken mektuplar mı var? Bunları kaldırın ve zamanınızı daha sonra bu mektuplara cevap yazacak şekilde planlayın. Yan odadaki televizyondan siren sesleri ve bağırışlar mı geliyor? Ya televizyonu ya da kapınızı kapatın.

    4. Teneffüslerinizi planlayın. Eğer yapmanız gereken okuma üç saat ya da daha fazla zamanınızı alacaksa, bu kadar süre boyunca sabit olarak oturmayı düşünmek bile cesaret kırıcı olabilir. Her okuma saatinin sonunda kendiniz için 10 ya da 15'er dakikalık teneffüsler planlayın. Ayağa kalkın. Biraz müzik dinleyin. Vücudunuzu esnetin. Eğer daha fazla ara verme ihtiyacı hissederseniz, araların süresini azaltırken sayısını arttırın. Okuma saatlerinizi bu şekilde programlamanız okuduklarınızı daha iyi anlamanızı sağlayacaktır.
    Bekleyin! Henüz okumaya başlamayın.
    Okumadaki hedefinizi belirlediniz mi? Her zamanki gibi kendiniz için net bir şekilde belirlenmiş bir hedef oluşturun. Bunu, bir çok kereler söylemiş olabiliriz ama aralıklı olarak tekrar yapmak bir noktanın anlaşılması için çok iyi bir yöntemdir.
    Unutmayın ki, hedef belirlemeden okumak size bir şey kazandırmayacağı gibi, yarım saat sonra aslında hiçbir şeye dikkatinizi vermediğinizi fark edebilirsiniz.
    Neden okuduğunuzu bilin. Eğer öğretmeniniz size cevaplarını bulmanız için bazı sorular sorduysa bu sizin için bir kolaylıktır. Çünkü neyi aramanız gerektiğini bilirsiniz. Ama eğer elinizde soru yoksa, kendi sorularınızı
    kendiniz sorun ve bunları bulmaya gayret edin. Elinizdeki kitap ya da metin üzerinde yapılacak olan etkili bir ön okuma, size hedeflerinizi belirleme konusunda yardımcı olacaktır. Dolayısıyla bu da konsantrasyonunuzu arttıracaktır.

    Motivasyon: Konsantrasyon için şart

    Her ne konu üzerinde çalışırsanız çalışın, motivasyon sizi başarıya götüren bir anahtardır. Bu konu, ister okuldan takdir ile mezun olmak, ister zamanınızı etkili bir şekilde programlamak, isterse de okumanızı geliştirmek olsun hiç fark etmez. Bu bölümde size verdiğim her türlü teknik ve numarayı uygulasanız da, eğer okuma konusunda hevesli değilseniz, ödevleriniz üzerinde konsantre olmak konusunda zorluk çekersiniz.

    Motivasyon, iç ve dış olmak üzere iki türlüdür. Peki bunların arasındaki fark nedir?
    Polisiye ve cinayet romanlarının tutkulu bir hayranı olarak bütün kitapçıları tek tek gezdiğinizi ve boş vakitlerinizde kafanızı bir dakika bile kaldırmadan bunları okuduğunuzu düşünün. Sizin için, acaba cinayeti kim işledi sorusu çok fazla şey ifade edecektir. Aslında eğer tamamlayacak bir ödeviniz olmasa, bütün bir hafta sonunuzu bu kitabı bitirmekle geçirebilirsiniz. Tarih ile ilgili hazırlayacağınız ödev için özel bir ilgi duymuyorsunuz, bu yüzden de elinizdeki kitapları ancak geçer not alabilmenize yetecek kadar okumaya kararlısınız.

    Şimdi, cinayet romanlarını okumak için içinizde duyduğunuz istek ve motivasyonu, bu ödevi yapmak için duyduğunuz hislerle karşılaştırın. Cinayet romanlarını, karşılığında hiçbir ödül ya da benzeri bir karşılık beklemeksizin okuyorsunuz.
    Ama diğer tarafta "Tarih"le ilgili hazırlamanız gereken bir ödeviniz var ve bu konuya Özel bir ilgi duymuyorsunuz. O zaman bu ödevi gereği gibi yapabilmeniz için dışarıdan gelecek bir motivasyona ihtiyacınız var. Tarih dersiyle ilgili okuyacağınız metinlerdeki hedefiniz sınıfta yüksek bir not almak. Yani ödülünüz dışarıdan gelecek bir karşılık.
    Okumak için, ister içeriden isterse de dışarıdan bir motivasyon alın, burada önemli olan bir şeyleri gerçekleştirmek için sizi motive eden unsurların bulunmasıdır. Eğer biyoloji ile ilgili bir ödevi okumak sizi heyecanlandırmıyorsa, hemen kendinizi harekete geçirecek bazı nedenler düşünün. Mesela bu, yaptığınız çalışmaya karşılık olarak alacağınız yüksek bir not olabilir.

    Diyelim ki, bu sizin üç saat boyunca yerinizden kalkmanızı sağlayacak bir kaynak değil. O zaman kendiniz için yeni bir takım kaynaklar arayın. Mesela iyi bir notun yanında, bu üç saatin sonunda mükemmel bir film seyretmek için kendi kendinize söz verin. Ya da, o çok beğendiğiniz CD'yi çalışmanızı bitirir bitirmez alabilirsiniz. (Ancak dikkatli olun. Eğer dış motivasyon kaynaklarını arttırırsanız, bir süre sonra beş parasız kalabilirsiniz!)
    Konsantrasyonun çalışmalarınızdaki önemini tek bir cümlede şöyle özetleyebiliriz: Kavramanın temelinde, konsantrasyon bulunur. Dikkat odaklanmasında problem yaşayan kişilerin kavraması ya çok az ya da hiç olmaz.
    Konsantrasyon olmadığında, bir sayfa üzerinde yalnızca kelimeleri görürsünüz.



  2. 2
    Yirmiüç
    Yeni Üye

    --->: Kitap nasıl okunur?

    Reklam



    KİTAP OKUMADA BAŞVURULMASI GEREKEN YÖNTEMLER

    Hangi kitabın okunacağı, hangi kitabın kaç yaşında okunacağı çok önemlidir. Seçtiğiniz kitaplar size okumayı sevdireceği gibi okumaktan da nefret ettirebilir. İnsanlarda okuyacağı kitapları mutlaka seçmelidir. Okuma alışkanlığı olmayan bir kişinin okumaya romanla başlaması çok önemlidir. Roman insanı okumaya zorlar. Televizyona bağımlı olmanın İlk yolunun pembe dizler olduğu gibi. Okuduğunuz kitaplar maddi manevi yönden sizi tatmin etmeli. İlgi alanınıza yönelik kitaplar okumaya çalışın. Öğrenciyi başarıya götürecek, karamsarlık değil motivasyon, kişisel gelişim sağlayan kitaplar okumaya çalışsın.


    Kitap okumak, zor kazanılan alışkanlıkların başında yer alır. Birçok insan yaşamı boyunca bir kitap okuyabilmiş değildir. Bazı insanlar da sadece meslekleriyle ilgili kitapları tercih ederken bazıları da okul hayatından sonra mesleki kitaplara bile bakmaz ve bilgilerini güncelleştirme gereği duymaz. Kitap okumaalışkanlığı toplumsal ve kültürel gelişmişlikle doğru orantılıdır; çünkü gelişmiş ülkelerde kitap okuyan insanların sayısı, gelişmemiş veya gelişmekte olan ülkelerde göre daha fazladır. Kitabın insan yaşamına kattığı çok değerli şeyler vardır. Bu sadece bilgi olarak sınırlandırılamaz. Bilgi kaynağı dışında kitaplar, insanın yaşamdan zevk almasını, iyi zaman geçirmesini ve eğlenmesini sağlar; gerçekçi düşünme, okuduklarını ve duyduklarını doğru ve tam anlama, akıcı ve anlaşılır anlatım becerisi kazandırır. Kitap okuyan bireyin duyguları ve düş dünyası harekete geçer ve yaşama bakış açısı genişler.

    Kitaplar, insanın genel kültürünü, bilgisini ve yaşamı daha iyi tanımasını sağlarken estetiğe olan gereksinimini giderir; ruhuna canlılık getirir ve yaşama heyecanını artırır. İnsanlar çocukluktan itibaren doğruluğun, adaletin ve insan sevgisinin birey ve toplum yaşamındaki önemini kitaplarda sezinler. Kitaplar, iç kontrol mekanizmasının gelişmesini ve özgüven oluşmasını olumlu etkiler; bireyin olaylara daha gerçekçi bakmasını sağlar ve önyargılarla hareket etmesini engeller, bireye kendini ve başkalarını tanıma olanağı sağlar, zihni eğitir ve bilişsel süreçleri destekler ve gerçekleri öğrenme adına araştırma isteği uyandırır.



    Hızla bilginin üretildiği dünyada bilginin hızla tüketilmesi gerekmektedir. Normal okuma alışkanlığıyla ise bu hıza ulaşmak oldukça zordur. Bu nedenle son yıllarda ülkemizde de hızla gelişen ?hızlı okuma? çok önem kazanmıştır.


    SONUÇ VE YAPMAMIZ GEREKENLER

    Bütün bu anlatımlardan sonra ilk yapacağımız şey kitabın bahçedeki en güzel çiçeklerden daha değerli olduğunu öğretmeden geçmektedir.Her şeyden önce kitap okuma sevgisi aşılanmalıdır.

    ÖNCELİKLE;

    1- ?KİTAP SU KADAR BELKİ DE SU?DAN DA DEĞERLEDİR? Teması işlenmelidir.

    2- Belli aralıklarla ?KİTAP OKUMA EKSERSİZLERİ? Öğretmenin gözetiminde gerçekleştirilmelidir.

    3- Öğrencilere ödev olarak çok kitap yerine bir kitap okuma ödevi verilmeli ve derste bu kitaptan sorularak sınav yapılmalıdır.

    4- Okumayı sevmeyen ve içinden gelmeyenler de mutlaka kitap okuması gerektiği ve okumayı sevmese de içinden gelmese de (Tıpkı faydalı bir ilaç gibi)Kitap okuması gerektiği hususunun önemi öğretilmelidir.Bunun için;


    a. Bu durumdaki öğrenciler ayrı bir grup oluşturulmalıdır.Bu grup ile özel olarak ilgilenilmelidir.


    b. Bu grup öğrencilerle ilgilenmesi için üst sınıflardan gönüllü öğrenciler seçilmeli.Kitap okuma kampanyasında gözetmen olarakk görev almaları sağlanmalıdır.


    c. Bu grup öğrencilerin biraysel olarak kitap okumalarına önem verilmelidir.Kanpanyasına iştirakı sağlanmalıdır.


    5- Kitap okuma kapmanyalarına öncelikle öğrencilerin sevdiği ve hoşuna gittiği kitaplardan başlanmalıdır

    a. İlkokul öğrencilerine renkli ve resimli kitaplardan;


    b. Ortaokul öğrencilerine''14 PUNTO KARAKTER? den aşağı olmayacak şekillde çevresini tanıtıcı kitaplardan (daha çok bulunduğu bölgenin tanıtımını ihtiva eden kitaplardan) başlanmalıdır.


    c. Lise öğrencilerine de, onları hayata hazırlayıcı Türk ve Batı Klasiklerinden okutulmalıdır.


    d. Üniversite öğrencilerine ise yerel ve dünya kültürüne ilişkin kitaplar önerilmelidir.Batı ve Doğu Dünyasının Klasik kitapları tavsiye edilmelidir.








+ Yorum Gönder
5 üzerinden | Toplam : 0 kişi