Türkiye'nin bereketli balığı Hamsi!

+ Yorum Gönder
Hayvanlar Alemi ve Akvaryum Dünyası Bölümünden Türkiye'nin bereketli balığı Hamsi! ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Börtecine
    Emekli
    Reklam

    Türkiye'nin bereketli balığı Hamsi!

    Reklam



    Türkiye'nin bereketli balığı Hamsi!

    Forum Alev

    Hamsi, Karadeniz sahillerinde ekonomik ve sosyal hayatın merkezinde yer alıyor. Hamsi mevsimi başladığında kahvehaneler boşalıyor; nişanlar, düğünler bu mevsime göre belirleniyor...


    Gökyüzünü kaplayan pırıltılı yıldızların rol değiştirdiği saatlerde deniz üzerindeki balıkçı motorlarının oluşturduğu trafik hızlanıyor. Limandan çıkan teknelerin ışıldaklarıyla, giriş yapmak için kontrollü süratle yanaşanların işaret lambaları birbirine karışıyor. Karadeniz'in küçük bedenli büyük zenginliği, en bereketli yıllarından birini yaşatıyor.
    38 metrelik balıkçı teknesi Kasırga iskeleye yanaşırken, limandaki hareketlenme de zirveye ulaşıyor. Yanaşmaya çalışan tekne kaptanının sesi limanda çınlıyor: "Kamyonlar, iskelenin baş tarafına gelin. Halatı hazırlayın, dikkatli olun!" Yakalanan balığı almak isteyen kamyonlarla, ellerinde küçük naylon torbaları olanlar birlikte yaklaşıyorlar Kasırga'ya…
    Tüccarlara ait kamyonlar balığın tümünü almak isterken, naylon torbalılar en eski dönemlerden kalan bir gelenek olan "göz hakkı" için birkaç kilo bedava hamsi karşılığı "dua garantisi" veriyorlar. Tayfalar "göz hakkı" ritüeline titizlikle riayet ediyorlar.
    Kasırga, uzun sürecek avlanma gecesinin ilk partisini kısa sürede boşaltıyor. Bir kasaya 18 kilo hamsi konulabiliyor. Toplam 400 kasada yaklaşık 7200 kilo balık var. Boşaltma işlemi 60 dakika ile 90 dakika arasında değişiyor.
    Kamyonlar kapılarına kadar hamsi kasalarıyla doldurulduktan sonra, kornalarına sürekli basarak gelin arabası havasında hızla limandan çıkıyorlar. Bu da, taze balık taşıyan kamyoncu raconu olarak limanın hoşgörü defterine işleniyor.
    Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, hamsi, Türkiye denizlerinde avlanan balık miktarının yaklaşık yüzde 70'ini oluşturuyor.
    Balıkçıları denize taşıyan teknelerin sayısına gelince... 1990'ların başında 8700'lerde olan ruhsatlı tekne sayısı günümüzde 18.836'ya ulaşmış durumda. Kayıt dışı teknelerin sayısının da 10 bine ulaştığı tahmin ediliyor. Ve bu ruhsatlı teknelerden biri de Kasırga; şu anda Yakakent mendireğinin çakarını geride bırakarak Karadeniz'in koynuna doğru saatte 5–6 mil hızla ilerliyor. Kaptan köşkü, eski uzay filmlerindeki kumanda merkezi görünümüne bürünmüş. Su üstü ve sualtı hakkında ayrıntılı bilgiler sunan yeni teknolojinin bütün aparatlarına, birer ekranlık yer tahsis edilmiş.
    Denize açılan, ağ atan, balık çeviren teknelerin boyutları ne kadar büyük olsa da, eski çağlardan kalan tanımlama değişmeden sürüyor. Beş metrelik basit sandaldan, denizlerdeki en büyüğüne kadar bütün balıkçı teknelerine, "kayık" deniliyor.
    Bizim "kayık" Kasırga, 20 yaşında. Mümin Kaptan (Önal), Sürmene Çamburnu'nda, Yeniay tersanesinde inşa edildiğini söylüyor. Mümin Kaptan kamyonla yolladıkları balığın ekonomik akıbeti hakkında bilgi verirken, "Bizde senet, sepet olmaz. Her şey sözle, bizim dünyamızda söz ağızdan çıkar," diyor. Sonra susup, gözlerini kısarak ekranları tarıyor, aradığını bulmuş olmanın heyecanıyla mikrofona uzanıyor, onun otoriter sesi tekneyi kaplıyor: "Hazır ol!.."
    Tayfalar olabilecek en hızlı şekilde hareket ediyor. İki parçalı kalın muşamba giysiler tulum ve kapüşonlu ceket olarak giyiliyor, ayakkabılar çıkıyor, çizmeler çekiliyor. Kaptan, "Botu atın!" komutunu veriyor. Teknenin bütün ışıkları söndürülmüş halde, önce bottan uzaklaşıyor, sonra ona doğru yaklaşıyor...
    Balık çevrildi artık! Şimdi sıra ağların çekilmesine geliyor. İçi hamsi dolu uzun ağ direğin tepesine doğru çıkıp, teknenin ortasına süzülerek iniyor. Herkes işini büyük bir dikkatle yapıyor. Çünkü basit gibi görünen ağ toplama bazen ölümcül kazalara neden olabiliyor. Bir anlık dikkat eksikliği, balıkçılardan birini ayağından ağa asılı vaziyette, direğin ucundaki makaraya doğru tırmanır hale getirebiliyor. Eğer zamanında görülemezse, tayfa dev ağ makarasına sıkışabiliyor. Kasırga'nın tayfaları böyle kazalarda ölen, beli veya boynu kırılıp felçli hale gelen epeyce tayfa olduğunu söylüyor.

    Hamsi avı


    Tayfalar teknenin kenarından hep beraber hamsi dolu ağları topluyor. Hamsi avına genellikle akşam üzeri çıkılıyor. Ağların denize atılması çoğunlukla hava karardıktan sonra gerçekleşiyor. Bu aşamadan sonra ağların toplanması ve hamsinin tekneye alınması yaklaşık bir saat sürüyor.



    Ağ toplanıyor...



    Sabahın ilk ışıklarıyla hamsinin yeri tespit edildikten sonra ağların atılması ve toplanması yaklaşık bir saat sürüyor. Ancak ağların belirli bir düzende toplanması gerek. Bu yüzden mantarlar ağırlıklar, halkalar, ağın başı, ortası ve sonu ayrı ayrı istifleniyor.


    Hamsiler kasalanıyor



    Hamsiler Yakakent Limanı'na yanaşan teknenin livarından kasalama işlemi için boşaltılıyor. Kasalama işleminden sonra hamsiler kamyonlarla satılacağı balık haline doğru yola çıkacak.

    Balığın yeri belirleniyor



    Kaptan Mümin Önal, teknenin idraesi ile birlikte sonar ve radarla balığın yerinin tespit edilmesinden de sorumlu.



    Hamsiden un ve yağ


    Fabrikalarda hamsinin yüzde 16'sından un, yüzde 12'sinden yağ elde ediliyor.

    Yayılış Alanları





  2. 2
    ASRIN
    Bayan Üye

    Cevap: Türkiye'nin bereketli balığı Hamsi!

    Reklam



    Karadeniz de yaşayan hamsi balığı o bölgenin ve ülkemizin önemli gelir kaynakları arasında yer almaktadır.Hamsi balığı Karadeniz insanı için çok önemlidir.Bu balığın turşusundan hemen her yemeği de yapılmaktadır.







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi